Weer alleen verder - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Weer alleen verder - Reisverslag uit Captieux, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Weer alleen verder

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

30 Juni 2014 | Frankrijk, Captieux

Hallo iedereen,

Frankrijk schiet nu echt op. En dat is te merken ook. Het is warm, alleen gisteren en vandaag waren er buien en was het erg benauwd.
Paula is achtergebleven bij haar familie en met z'n allen hebben ze mij weggebracht naar de Saint Ferme, waar ik de route weer heb opgepakt. Het is weer wennen om alleen verder te gaan. Ook bij haar familie heb ik even heerlijk kunnen bijtanken. Paula, Margriet en Jan, geweldig bedankt voor alles. Het was erg fijn!
In Saint Ferme is een prachige romaanse kerk en vroegere Abdij. Indrukwekkend groot in een dorp van nog geen 400 inwoners.
De laatste etappes hebben we gelopen door een prachtig mooi gebied van de wijngaarden van de Bordeaux wijnen met tussen de velden de chateau`s. Inmiddels heb ik dit gebied achter me gelaten.
Via Saint Ferme ben ik naar La Reole gelopen en vandaar naar Bazas. Hier heb ik de kathedraal bezocht met tot nu toe de mooiste glas in lood ramen op twee niveau`s.
En zo ben ik vandaag aangekomen in het dorp Captieux. De route liep over een voormalige spoorlijn vanuit Bazas door een bos en onderweg ben ik helemaal geen mensen of dorpen tegen gekomen.
Het enige wat ik steeds hoorde was het geritsel van wegschietende slangen. Ze zijn zo snel dat ik ze niet te zien kreeg. In eerdere etappes heb ik twee keer een slang levend gezien, maar vastleggen op de camera lukt niet en ik durf eigenlijk ook niet te dichtbij te komen.

Sinds een aantal etappes is de route veranderd en dat betekent dat mijn kaartmateriaal en de GPS route niet meer bruikbaar is. In het gebied van Gironde heeft men bovendien een lokale bewegwijzering die echter nogal summier is aangebracht. Ik loop nu nogal eens te dubben welke keuze ik moet maken of ik loop verkeerd. Gelukkig kan ik wel op de GPS zien welke richting ik ga en soms een doorsteek als alternatief maken. Ik kom steeds wel goed terecht. Het vinden van een slaapplek is hier goed te doen. Er zijn genoeg mogelijkheden.

Het landschap in deze regio is niet bijzonder, zeker niet wanneer je net door de prachtige wijngaarden hebt gelopen. Morgen 1 juli loop ik weer over de spoorlijn een kaarsrechte etappe van 33 km. Kan ik in elk geval niet verkeerd lopen.

Vorige week was ik ineens aan nieuwe schoenen toe. De binnenkant was stuk, waardoor ik steeds de huid ter hoogte van de archillespees stuk had. Tijdens het verblijf bij de familie van Paula heb ik nieuwe schoenen kunnen kopen en wel dezelfde als die ik altijd draag. Gelukkig, want anders had ik echt een probleem gehad.

Dit waren weer enkele ervaringen. Fysiek gaat het goed en zo wandel ik in de komende 1 à 2 weken Frankrijk uit en Spanje in.
Dit verslagje maak ik in de Mairie van Captieux, die om 18.00 sluit en dus moet ik afsluiten. Mijn slaapplek is ook in dit gebouw, maar ik kan achterom.

Alle vakantievierders: geniet van jullie vakantie en verder groet ik iedereen en bedank ik jullie voor alle reacties. Ik lees ze met veel plezier.

Toos

  • 01 Juli 2014 - 18:37

    Peet:

    Hoi Toos,

    Dan ook weer eens een berichtje vanuit de palestrinalaan. Wijn zijn inmiddels zelf ook al op vakantie geweest en door de drukte erna ben ik er niet eerder aan toe gekomen om te reageren.
    Ik blijf het knap vinden dat je deze tocht met zoveel passie en plezier loopt en ben blij dat je die ook zonder al teveel strubbelingen kunt blijven vervolgen. Succes met de laatste franse loodjes!!

    Liefs de buurvrouw.
    l

  • 02 Juli 2014 - 19:06

    Helen Ewalts:

    Ha lieve Toosie,
    Ik lees weer met veel plezier al je avonturen, geweldig! Fijn dat het zo goed met je gaat.
    Het Blues Open festival is weer een tijdje achter de rug, het was 30 graden, dat weekend. Goed voor de drankverkoop. Iedereen was weer dik tevreden. Dus we gaan er weer voor volgend jaar. Afgelopen weekend zijn we lekker een weekendje naar Dublin geweest, ja, je raad het al zeker.... Tony joe White is weer aan het toeren in Europa, en Helen is er natuurlijk weer bij!! Hihi, het was weer geweldig en mocht weer backstage en alles.
    Morgen vroeg vertrekken we naar Engeland voor 2 concertjes en dan nog 1 in Utrecht en 2 in Duitsland. Ik ben weer helemaal gelukkig.
    Ik wilde je alvast heel hartelijk feliciteren met je verjaardag! Geniet ervan.
    Een hele dikke knuffel kus Helen xxxx

  • 03 Juli 2014 - 20:42

    Cecile Schoot:

    Hoi Toos,
    Alvast gefeliciteerd! Dat wordt een bijzondere verjaardag dit jaar. Ik drink een glas op je gezondheid en op een voorspoedig verder verloop van je tocht. Wij hebben tijdens onze vakantie een KLEIN stukje van de Santiago de Compostela route gelopen in Spaans Baskenland, van Zumaia naar Deba langs de kust. Dat was erg mooi. Ik ben benieuwd of jij daar ook langs komt of dat je een andere route hebt. Ik lees je verhalen met veel plezier. Loop ze! Heel veel groeten van Cecile

  • 04 Juli 2014 - 12:33

    Maria Dijkstra:

    Van harte gefeliciteerd ook namens mijn zus Annie. Dat je nog jarenlang
    in onze familie blijven mag.Het gaat je tot op heden goed af, hou de moed erin hoor!
    De aftelling is begonnen, je bent inmiddels halverwege.

    Lieve Toos

    4 Juli is 'n dag gelijk de andere?
    of eigenlijk ook weer niet?
    Er gaat een cijfertje veranderen,
    dat nauweliijks iemand ziet.
    De vijf wordt zes, da's logisch toch,
    hopenlijk volgen er vele jaren nog.
    De wens is:dat wat je in je nieuwe levensjaar onderneemt
    voor honderd procent zal lukken,
    zodat je erop korte, of op langere termijn ,
    de vruchten van mag plukken.
    Van HARTE veel gezondheid, en geluk dir jaar,
    met heel veel groetjes, van 'n Geldrops paar.

  • 04 Juli 2014 - 17:01

    Paula Sprengers:

    Hoi Toos,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je bent inmiddels vele kilometers verder van huis maar wel steeds dichter bij je eindpunt Santiago. Goed te horen dat het fysiek nog steeds goed gaat met je.
    Groetjes,
    Thom en Paula

  • 04 Juli 2014 - 18:02

    Truus Kruijtzer:

    Hoi Toos hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag wat een prestatie op die leeftijd je bent nu al goed opgeschoten en het eindpunt haal je nu ook wel ik lees met veel aandacht je verhalen succes en groetjes Truus

  • 04 Juli 2014 - 19:07

    Mariëlle:

    Ja die Toos!

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Leon, Mariëlle en de kids

  • 04 Juli 2014 - 20:05

    Anna:

    hallo toos

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag

    leuk om weer om je bericht te lezen je gaat nog steeds goed vooruit
    al bijna in spanje helaas nu weer zonder paula
    je bent een kanjer het gaat je goed en nog veel wandel plezier

    gr anna


  • 04 Juli 2014 - 21:12

    Hermien Van Essen:

    Hallo Toos .
    Ik vind het leuk om je verslagen te lezen dan heb ik het gevoel nog een klein beetje mee te lopen.
    Fantastisch dat het zo goed gaat.
    Ik ga a.s maandag weer beginnen in Sommerval waar ik die dag naar toe ben gegaan toen jullie naar Ervy le Chatel. gingen. Mijn knie is weer helemaal hersteld.
    Op naar Spanje,

  • 04 Juli 2014 - 21:35

    Els:

    Lieve Toos,

    Als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!
    Ben zo benieuwd hoe deze dag is verlopen voor je!!!!
    Heb al een paar maal geprobeerd je te bellen maar het lukt me niet. Dus daarom
    deze felicitatie per mail.

    Hoop dat je een prettige dag hebt gehad en ik blijf proberen!!!!
    Tot later,

    Heel veel verjaarsgroetjes doei!!!!!!!
    Els

  • 04 Juli 2014 - 21:46

    Gerrie:

    Hallo Toos,
    Ook wij willen je feliciteren met je verjaardag!!
    Ben je inmiddels al in Spanje? We kunnen ons bijna niet voorstellen dat je al zoveel km.hebt gelopen! Diepe bewondering! Temeer omdat we zelf weer een bescheiden 100 km.van het Pieterpad hebben gelopen, en dat was voor ons genoeg! Maar we hebben er wel erg van genoten! Zondag gaan we weer naar huis, kijken hoe het met onze tuinman is!!
    Nog veel loopplezier en groetjes van Jan
    Gerrie

  • 05 Juli 2014 - 13:05

    Rick En Imke:

    Ha Toos,

    Ten eerst natuurlijk nog proficiat met je verjaardag! Heb je het een beetje gevierd?
    Wat leuk om te lezen hoe alles gaat en wat een geluk met die nieuwe schoenen hè!
    Ik hoop dat je het binnenkort leuk hebt wanneer Mart & Annie langskomen.
    We wensen je nog veel succes en veel plezier toe met lopen.

    Liefs Rick & Imke

  • 06 Juli 2014 - 10:18

    Vera Kemme:

    ha die Toos,

    bel ik je en hoor ik dat je deze enorme ervaring aan het vormgeven bent. Geweldig zeg!
    Geniet verder en hartelijke groeten,

    Vera

  • 06 Juli 2014 - 17:57

    Bea:

    Hoi Toos,

    Allereerst nog heel hartelijk gefeliciteerd uit een nat Waalwijk. Een bijzondere verjaardag wat in de toekomst een dag zal zijn met een gouden randje. Je hebt je droom waar gemaakt. Geweldig.

    Ik hoop dat je geniet en wens je nog veel loop plezier.

    Bea

  • 06 Juli 2014 - 21:35

    Ans:

    Ha Toos,

    Wat heerlijk weer om je verhalen te lezen! Door mijn tocht in Spanje vorig jaar, al was het maar vier weken, begrijp ik wel 'n beetje wat het allemaal met je doet. Het zal heerlijk zijn in je eigen tempo, op je eigen manier het pad te mogen gaan. Mooie ontmoetingen, ervaringen, kerken, landschappen, alles gaat aan je voorbij. Wat 'n vrijheid. lijkt me heerlijk!
    Ik wens je nog 'n heel mooi vervolg.
    Lieve groet Ans

  • 07 Juli 2014 - 23:35

    Sjra:

    Hoi Toos,

    Vandaag ben je aangekomen waar jouw Camino begon: Saint Jean Pied de Port. Wat een prestatie van je. Vol bewondering heb ik jouw Camino gevolgd en met plezier gesteund waar ik kon. De camino Francais, Santiago naar Muxia en nu van Oosterhout naar Saint Jean Pied de Port. Je hebt heel wat hobbels, regen, zonneschijn en warmte moeten ondergaan, maar ik weet dat alle ontmoetingen met mens, dier en de natuur jou heel veel plezier en energie hebben gegeven. Jouw Camino is nog niet af: nog even de Camino del Norte lopen. Hij is zo mooi, maar ook een uitdaging!!!!

    Deze uitdaging zal je weer veel plezier en energie geven.

    Grandioos, wat een doorzettingsvermogen!

    Buen Camino

    Bilbao is nog ver, maar ik kijk er wel al naar uit.

    Liefs en kusjes
    Sjra

  • 08 Juli 2014 - 13:00

    Jan V. Kimmenade:

    Proficiat mèt diene verjaordaag.
    Dao zeen hieël get jäörkes uueverhaergegange vuuer 't zoeawied waas.
    Dae geuftj waat t'r haet,is waerd det t'r laeftj
    't Verstandj kumtj mètte jaore.
    Aoj luujkes mòs se in häör waeze laote.

    groetjes jan kitty.

  • 08 Juli 2014 - 16:42

    Marijke Wagemakers:

    hallo Toos,
    Een berichtje van mij om te zeggen dat het leuk is om je te volgen.
    Ik bewonder je enorm en wens je een mooie voorzetting.
    groetjes Marijke

  • 08 Juli 2014 - 19:52

    Dimphy:

    Hallo Toos,
    Uit bovenstaande reacties begrijp ik dat je jarig bent geweest! Alsnog heel erg hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! En dat je al in St. Jean bent! Je gaat als een speer. Die Norte en Primitivo doen jou niets meer!
    Aanstaande vrijdag vertrek ik voor mijn Primitivo. Reuze spannend! We houden contact! Ik begin ook weer een blog. Op het moment is het nogal hectisch: laatste schoolweek dus veel te doen.
    Veel plezier en buen camino,
    Dimphy.

  • 10 Juli 2014 - 20:33

    Natasja:

    Hoi Toos, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoe gaat de wandeling nu? Ben wekelijks gewend om je blog te lezen maar mis je nieuwe avonturen nu al een weekje. Hopelijk gaat alles voorspoedig en ben je snel weer in de gelegenheid om een stukje te schrijven.
    Fijne reis, liefs Natasja

  • 11 Juli 2014 - 11:42

    Els:

    Lieve Toos,

    Mijn "feest" is ook weer voorbij net zoals bij jou.
    Ben benieuwd hoe het met je gaat en waar je nu bent. Hier is het weer steeds
    maar vreemd. Gisteren behoorlijk mooi en nu weer niet.
    Hoop dat je veel goeds kunt "oppikken" van het traject van nu!!!
    Ik lees graag weer van je.

    Heel veel liefs en dikke kus Els

  • 13 Juli 2014 - 11:28

    Kees Van Der Vos:

    Hi Toos,
    Fijn om te lezen dat het goed gaat (ik ben ervan overtuigd dat je het einddoel zult bereiken! tenslotte komen wij uit een goed geboortejaar).
    Ik krijg nu steeds een beter idee van de afstand die jij aan het lopen bent na een fietstocht van 800 km vanaf Maastricht via Gelderland, Duitsland, Twente, Drente en Groningen tot de Waddenzee. We hebben genoten van de verschillende landschappen onderweg en de vele mooie dorpjes en stadjes. Jij zal ook wel heel veel mooie plekjes zien onderweg.
    Ik wens je heel veel succes op je wandeltocht en geniet ervan.
    Groetjes,
    Kees

  • 14 Juli 2014 - 19:12

    Troet En Trees:

    Dag Toos!

    We zien dat je al op de Camino del Norte bent: Deba! Waaw.

    We hebben een leuke tip voor je: als er 's morgens geen ontbijt is in je albergue, dan moet je zeker eens in een bar ontbijten. Veel Spanjaarden starten zo hun dag. Als je het nog nooit deed: een aanrader!

    Hola, buen dia! Tienen desayuno [tjenen desajoeno] ? (goedemorgen, heeft u ontbijt)

    café con leche (koffie met melk) of cafe solo (zwarte koffie)

    tostadas con aceite y tomates (toast met olijfolie en gepureerde tomaten! lekker!)

    tostadas con mantequila y marmalada (toast met boter en jam - of honing is miel zoals in het Frans)

    en natuurlijk hun zoete koeken, die kan je meestal aanwijzen in de toonbank

    zumo de naranja (sinaassap)

    en je zal zien, de prijs valt erg mee. Wij hebben zoveel mogelijk in een bar ontbijt genomen. Ook omdat het erg warm was, en sleuren met brood en attributen was geen optie.

    Geniet van je Camino del Norte!
    Troet en Trees, je hospitaleros in Vlaanderen ;)

  • 15 Juli 2014 - 11:34

    Els:

    Hoi lieve Toos,

    Ben zo benieuwd hoe het is, waar je bent, hoe het weer alleen op pas
    zijn bevalt??
    En heb je een beetje loop-weer?
    Hoop weer van je te horen.

    Dikke kus Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 22837

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: