Volgende traject - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Volgende traject - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Volgende traject

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

11 Mei 2014 | Frankrijk, Reims

Vanuit Ognies gaat de tocht verder naar de Franse grens, naar Rocroi. Rocroi is een vestingstad, omgeven door wallen in stervorm. Het doet me denken aan Boertange in Groningen.
Om in Rocroi te komen loop ik weer uren door een bos. Opeens zit ik zelfs verkeerd. Ik ben de aanwijzingen kwijt geraakt. Er is ook geen pad meer, al zegt dat niet zoveel. Na enig zoeken ga ik terug naar het punt waar het wellicht mis is gegaan. Blijkt dat ik de aanwijzing wel goed heb gevolgd, maar dat deze niet juist is. In plaats van linksaf volgens de aanwijzing moet ik rechtdoor. Al met al heb ik een uur door het bos gedoold. Na enige tijd zie ik een oud vervallen huis. Ik besluit aan te bellen en warempel een man doet open. Dit blijkt een boswachter te zijn en vertelt me dat ik op de juiste route ben. Hier had ik mijn GPS nodig gehad, maar deze heeft Sjra vanuit Namen naar huis genomen om iets in orde te maken.
In Rocroi krijg ik via het office voor tourisme een plek in de gemeente herberg toegewezen. Een mooi onderkomen, maar er is verder geen andere pelgrim. 's Avonds in een restaurant ontmoet ik twee jongens uit Tilburg en we hebben gezellig zitten kletsen.
Het volgende traject loopt naar Aubigny-les-Pothéés en is een prachtige tocht. Ik loop over zandpaden, door weilanden en deze zijn vol bloemen. Ook de bermen zijn prachtig bloeiend en het landschap is flink heuvelachtig. Het is ook nog heerlijk wandelweer, wat wil je nog meer. Terwijl ik na een pittige klim vanuit Lalobbe naar Wasiny loop en net uit het bos langs een klein huis loop, hoor ik ineens: heeft u zin in een kopje thee. Nou daar heb ik zin in. Blijkt er een Nederlandse vrouw te wonen die pelgrims een kopje thee aanbiedt. Even later zitten we samen op een bankje te praten bij heerlijke thee. Herboren gaat het dan naar Wasigny, waar ik zal slapen op een boerderij van een Tilburger. Hij woont enkele km's van de route maar hij komt mij en nog twee damens uit Wallonië in Wasigny ophalen. Met de twee dames klikt het goed en ik zal ze de komende dagen nog meer ontmoeten. Omdat er op het volgende traject geen slaapmogelijkheid is (op woensdag is in dit dorp alles dicht) wordt ik de volgende dag weer weggebracht en in de volgende plaats Chateau-Porcien weer opgehaald. Dus slaap ik nogmaals op de boerderij en zal vandaar de volgende morgen weer naar mijn startplaats worden gebracht. De twee damens besluiten om in Chateau-Porcien te blijven omdat een van hen een dokter nodig heeft. Aangezien de dag erop een herdenkingsdag van de oorlog '14 -'18 is, zal er op het einde van dat traject nl. Bazancourt weer geen slaapgelegenheid zijn. Dus wordt er een gastgezin gebeld dat 10 km van de route woont, in Heutrergiville. Zij komen ons in Bazancourt ophalen en daar ontmoet ik ook weer de Waalse dames. We hebben een gezellige avond en er wordt heerlijk gekookt en daar drinken we een lekker glas wijn bij.
Omdat we ver van de route zijn, gaan we via een andere dan de eigenlijke route richting Reims. De route loopt kaarsrecht over een ongeveer 17 km oude Romeinse weg door het akkerland. De laatste drie dagen gaat de route voornamelijk door landbouwgebied met onafzienbare velden graan en suikerbieten. Het is een vrij kaal landschap. De bietenplantjes zijn klein en het graan is ook nog niet hoog. Verder hier en daar een boom. Ik loop veelal over hoogvlakten. Omdat er al dagen een harde koude wind waait en voortdurend buien over me heen komen, is het lopen een stuk vermoeiender.
Uiteindelijk kom ik in Reims aan. Ik ga naar de Kathedraal, waar een infopunt is voor pelgrims en waar ik een stempel krijg. Zij regelen ook nog even een slaapplaats in een grote jeugdherberg in Reims. De volgende dag komt Sjra, mijn zus en zwager en ben ik twee dagen tourist in Reims. Ik ben blij om even tot rust te komen. Het lopen in de harde wind kost veel energie.
Waar slaap ik zoal: zoals je kunt lezen zijn de slaapplaatsen gevariëerd.
Sommige gemeenten beheren een herberg. Er zijn gastgezinnen (zelf veelal pelgrim) die een slaapplaats aanbieden. Verder Bed & Breakfasts, Gites, Chambres 'd Hotes, en hotels.
Maandag zal ik weer vanuit Reims vertrekken en ga ik een wijngebied in. Ik ben benieuwd. Mart mijn zwager zal een dag meelopen en dan vertrekken Sjra en Mart en Anny weer naar huis. Dan zal ik gedurende langere tijd allleen verder gaan. Ik ben benieuwd wat ik dan weer ga tegenkomen.

Gelukkig blijft het goed gaan. Dank zij de hardlooptraingen ben ik na een dagje wandelen snel hersteld en valt de vermoeidheid weg. Ook is het erg leuk om alle reacties te lezen.

Vol vertrouwen ga ik weer verder op mijn pad.
Nou mensen, dit was het weer even. Zodra ik weer toegang heb tot internet wordt dit verhaal vervolgd.
Tot volgende keer.
Toos

  • 11 Mei 2014 - 10:58

    Dimphy:

    Ha Toos,
    Leuk dat er zojuist weer een bericht binnenkwam. Zie je wel dat de hardlooptrainingen hun effect nu hebben! Je hoeft je over geen enkele berg zorgen te maken! Wat super dat al die mensen zo veel moeite doen om je te halen en te brengen. Dat is de Camino, hè! En ook het alleen zijn en dan weer onverwacht andere pelgrims ontmoeten. Wat het weer betreft: de laatste dagen is het hier net zo slecht. Kun je je spullen wel droog houden? Loop je nu met een poncho of regenjack en -broek? De eeuwige discussie...ben benieuwd naar je ervaringen. Toos, ik blijf je volgen, buen camino!
    Veel groetjes,
    Dimphy.

  • 11 Mei 2014 - 12:53

    Paula Wenteler:

    hallo Toos

    Fijn dat het goed gaat en nu dan in Frankrijk.

    Ook naar slaapplaatsen halen en brengen, wat zijn de mensen toch aardig en betrokken voor de
    pelgrims wandelaars.

    Ik ben zelf ook aan de wandel maar het is hier ook regen en storm we gaan ervoor.

    Hartelijke groeten ook van Anna .

    Paula.

  • 11 Mei 2014 - 15:24

    Huub En JOsé:

    Hoi Toos,
    Zo te lezen ga je als een speer. Het camino gevoel komt bij mij ook helemaal terug. Fijn om te lezen over je ontmoetingen, slaapplaatsen en de omgeving waar je loopt. Heel interessant.
    Wij zijn terug van een weekend Zeeland. We hebben met ons allen ontzettend genoten.
    Met Huub gaat het naar omstandigheden goed.
    Wij wensen je fijne dagen met Sjra, Anny en Mat. Geniet ervan en heel veel wandelplezier en mooie ontmoetingen. Buen Camino
    Groetjes,
    Huub en José

  • 11 Mei 2014 - 20:26

    Froukje:

    Dag tante Toos, ik hoorde van uw tocht. Wat een prachtige onderneming.
    En wat gaat het eigenlijk snel, binnen 3 weken in Reims.
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Het is erg inspirerend.
    Ik wens u een goed vervolg van de tocht toe en zal de blog zeker blijven volgen.
    Groeten uit Empel, Froukje

  • 12 Mei 2014 - 16:28

    Marion Van Rijswijk:

    Hallo Toos,
    Wat leuk om jou te "volgen", leuk reisverslag hoor!
    Ik hoop dat het nog steeds zo voorspoedig gaat, het is hier nu echt slecht weer, hopenlijk bij jou wat beter....
    We hebben het bij Scorpio best vaak over jou, respect!
    Liefs Marion

  • 13 Mei 2014 - 14:39

    Wim Van Ruyven:

    Hallo Toos....
    Intussen ben echt in de sfeer van de Camino gekomen. De tegenvallers zijn er natuurlijk, maar vooral ook de onverwachte meevallers en ontmoetingen. dat zorgt ervoor om door te gaan.
    Eigenlijk zou het hele leven zo moeten zijn.
    Jij wordt hier ook steeds sterker van, maar vanzelf gaat het niet en dat hoeft ook niet.
    Ik had je nog niet veel gevolgd, ik heb wat problemen met mijn luchtwegen, vandaar.
    Je weet....als er iets is met de GPS kun je op mij terugvallen.

    Bueno Camino, we zien elkaar, groet ook van Anny....

  • 14 Mei 2014 - 08:29

    Els:

    Lieve Toos,

    Hoi wat fijn om weer een vervolg van je te lezen. Ik hoop dat je fijne dagen hebt
    gehad met Sjra, je zus en zwager. Wat leuk dat Mart een stuk met je meeloopt en
    keigoed van hem!!
    Ik denk vaak aan je en regelmatig brandt er een kaarsje voor je.
    Een heel fijn vervolg van je reis en tot later!!!!

    Lieve groetjes Els

  • 15 Mei 2014 - 11:18

    Ans:

    Hoi Toos

    Wat ben je toch een kanjer en wat maak je veel mee!
    Goed om te horen dat er zoveel mensen zijn die een steentje bijdragen, al is het maar met een lekker kopje thee of een goed gesprek.
    Geniet van alle ervaringen. Als je weer terug bent spreken we meteen af in de Korenbloem, ben benieuwd naar al je verhalen.
    Veel succes de komende kilometers.

    Groetjes Ans v L.

  • 16 Mei 2014 - 22:27

    Els:

    Lieve Toos,

    Ik hoop dat jij ook van dat mooie weer hebt zoals het inmiddels hier is. Ik hoop
    dat je fijne dagen hebt gehad met Sjra, je zus en zwager.
    Blijf lekker genieten! Wat zijn de mensen aldaar toch vriendelijk!!!! Geweldig hoor!

    Weer veel succes voor de komende etappes!!
    Lieve groetjes Els.

  • 17 Mei 2014 - 10:16

    Gineke Uit Amstelveen:

    Hoi Toos wat ontzettend leuk om jouw verhalen te horen. Wij zijn tot Namen gekomen en moesten toen weer naar huis. Wel hebben Alice en ik Afgesproken nog twee keer te lopen dit jaar zodat we zeker België en een stukje Frankrijk hebben gelopen aan het eind van dit jaar. We hebben dus veel aan jou verhalen en het zal ons dus hopelijk niet gebeuren dat we in het Bos verkeerd gaan in Roicro. Nou wel knap dat je dit zo allemaal doet. Hou je taai en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

  • 17 Mei 2014 - 22:06

    Bea:

    Hoi Toos
    Hier weer even een berichtje uit Waalwijk. Als ik het zo lees doe jij het super goed.
    Loop je nu rustig geen stress mee om de vraag hoe zal het gaan. Je hebt volgens mij gezien de tijd van het jaar toch best wel veel gast vrijheid. Fijn dat Sjra is geweest. Weer een beetje uit gerust en bij gekletst.
    Nou wij zijn wel super benieuwd naar je verhalen en indrukken. De beschrijvingen zeggen al veel.
    Hou je taai en blijf genieten.

    Lieve groetjes van de Jonkies.

  • 17 Mei 2014 - 23:10

    Anna Marcelissen:

    hallo

    leuk om je verhaal weer te lezen
    weer is hier ook slecht geweest leek wel herfst veel hoos buien
    maar sinds gisteren is het weer goed
    ga morgen met paula in de rijen een wandeltocht van 25 kilometer doen
    we zullen aan je denken

    gr anna en nog veel wandel avondturen je al een heel eind op weg in die 4 weken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 22840

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: