Vervolg - Reisverslag uit Oignies-en-Thiérache, België van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Oignies-en-Thiérache, België van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Vervolg

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

03 Mei 2014 | België, Oignies-en-Thiérache

Hoi mensen,
Allereerst valt het niet mee om een computer binnen bereik te hebben. Internetcafé's bestaan kennelijk niet meer en omdat ik zoveel mogelijk bij gastgezinnen of herbergen logeer kan ik niet op internet. Maar nu lukt het weer even. Wel weer een vreemd toetsenbord, dus je zal de nodige fouten ontdekken.
Na een rustdag in Namen ben ik terug gegaan naar Eghezée en heb ik de etappe naar Namen alsnog gelopen. Onderweg trof ik Guido uit België, die hetzelfde traject liep. Al pratend bereikten we Namen, waar we door het praten helemaal verkeerd liepen.
Vanuit Namen de volgende morgen in de dikke mist vertrokken naar Anhee, enkele kilometers voor Dinant. Dit traject loop langs de Maas. Dit verveelt helemaal niet. De omgeving is gevarieerd en er is van alles te zien. Prachtig was het om langzaam de mist te zien verdwijnen en de zon te zien doorbreken. Langs de oever zijn veel koppeltjes met jonge eendjes. Zodra je eraan komt lopen beginnen de ouders te kwaken. De één let op de kleintjes en de ander houdt mij in de gaten. Zodra ik langs ben, stopt het kwaken. Tijd genoeg om te observeren dus!
Na Anhee gaat het nog steeds langs de Maas via Dinant naar het Franse plaatsje Givet. Een traject van 30 km. Onderweg tref ik drie Limburgers. We lopen samen op en daardoor loop ik die afstand zonder problemen. Givet is een mooi plaatsje aan de Maas. Voor het eerst ben ik vertrokken zonder te weten of ik s'avonds een slaapplaats heb. Onderweg lukt het me om een plekje in de refuge te bespreken. Het blijkt een huisje te zijn op het terrein van een groot parochiehuis Er is verder niemand en ik heb het huisje dus voor mij alleen. Ik ga s'avonds in het stadje eten. In deze refuge was het goed mogelijk om zelf te koken, maar helaas op 1 mei kon ik geen eten kopen. Met de drie Limburgers heb ik afgesproken dat we de volgende morgen samen in het hotel waar twee van de drie overnachten ontbijten en dat we daarna weer elk onze weg gaan.
Vanuit Givet loop ik weer langs de Maas, maar uiteindelijk buigt de route af en ga ik weer terug België in naar Mazee, waar ik in een Chambre d' Hôte slaap. Hier kan ik zelf eten klaarmaken. Deze dag was voor het eerst een koude dag. De zon liet zich niet zien en het waaide koud. Af en toe dreigde het te gaan regenen. Tot nu toe ben ik nog niet echt nat geworden. De lucht ziet er wel vaak dreigend uit. En nu ben ik in de voorlaatste plaats in België aangekomen. Vandaag heb ik een prachtige route van 27 km gelopen. Eerst heb ik vanochtend in de zon langs gele koolzaadvelden. Onderweg heb ik mooie dorpjes gepasseerd. Opvallend was dat hier veel Nederlanders zijn. Men komt vooral voor het kajakken en kanoën. Daarna heb ik ongeveer 3 tot 4 uur in een bos gelopen zonder ook maar iemand tegen te komen. Er was veel vals plat, meer vals dan plat en voortdurend stijgingen en dalen over keien en modder. Het deed me even aan de Kilimanjaro denken. Bij het binnen komen van Oignies-en Thiearche een praatje gemaakt met een Nederlandse die hier woont. Terwijl ik door de straat loop, op zoek naar het slaapadres, wordt ik geroepen door een Vlaming die vraagt of ik naar Santiago loop. Hij had ook gelopen. Deze gesprekjes zijn heerlijk, maar de stilte in het bos was ook fantastisch. Het rare was dat ik mij zo op mijn gemak voelde. In dit dorp heb ik een slaapplaats in een chalet, helemaal voor mij alleen. Er is een goed gevulde kast en diepvries, drank, koffie, thee. Werkelijk alles is aanwezig.
Morgen loop ik dan na het intermezzo in Givet definitief Frankrijk in naar Rocroi en dat zal zo, wel even blijven. Dan heb ik al 275 km afgelegd. Het gaat wel erg snel. Ik kan het amper allemaal bevatten. Echte rust heb ik nog niet, maar ik voel me erg prettig onderweg. Fysiek gaat het goed. De pijntjes die er in het begin natuurlijk zijn, de nek, schouders en benen zijn vrijwel verdwenen. Wanneer ik aankom ben ik niet meer zo moe. Het voelt erg goed.
Veel leesplezier gewenst en à bientôt.


  • 03 Mei 2014 - 18:52

    Alice Van Diesen:

    Wij stopten in Namen en gaan later door, maar jij gaat dapper verder! Ik volg je.
    Liefs Alice

  • 03 Mei 2014 - 22:48

    Johan Van Loon:

    Beste Toos.

    Ik ben blij dat alles goed gaat en je al bijna door België heen bent. Het wandelen gaat steeds beter omdat je lichaam nu gewend is aan de dagelijkse inspanning. Fijn dat je nog steeds een slaapplaats hebt gevonden. Ik wens je nog heel veel mooie wandelingen en ontmoetingen met mede pelgrims toe.

    Groetjes vanuit Nederland.

    Johan.

  • 04 Mei 2014 - 04:57

    Brigitte Wouters :

    hoi , toos fijn om te horen dat het je goed gaat , doe zo verder zou ik zeggen , groetjes ton en mij ik volg je op

  • 04 Mei 2014 - 19:06

    José Wolters:

    Hoi Toos,
    Gelukkig gaat het supergoed met je. Je bent al in Frankrijk, zo snel gaat het. Wel spannend allemaal.
    Grtz José xx

  • 04 Mei 2014 - 22:24

    Troet En Trees:

    Dag Toos
    We lazen hier hoe het met je gaat. Super! Nu ben je al in Frankrijk!
    Nog een fijne tocht!

    groetjes van TNT uit Goetsenhoven

  • 04 Mei 2014 - 22:25

    Wim Van Klaveren:

    Geweldig Toos,
    Wat een mooie ervaringen allemaal voor jou.
    Wens je een mooi vervolg van je tocht.
    gr Wim

  • 04 Mei 2014 - 23:15

    Coralien :

    Hallo Toos,
    Wat een mooie verhalen en ontmoetingen nu al, ik geniet ervan en het inspireert me, dus wie weet!
    Toos ik blijf je volgen en wens je alle goeds onderweg.
    Lieve groet Coralien

  • 05 Mei 2014 - 07:24

    Frank En Leontine :

    Ha Toos , goot om te laeze det alles prima geit ! Ga zo door, en vul wanjel plezeer in Frankrijk. Au revoir , Frank en Leontine

  • 05 Mei 2014 - 10:40

    Dimphy:

    Hallo Toos, Afgelopen week hebben Jos en ik ons Pelgrimspad gelopen. Met mijn rugzak op, lopend langs de Maas (maar dan in Limburg) heb ik vaak aan je gedacht. Ik had zo door willen lopen, jou achterna. Het was prima wandelweer, net zoals je beschrijft. Je maakt ook lange dagen, 27 kilometer, dat doe ik je niet na.
    Fijn dat het fysiek goed gaat, je komt in je ritme. En ja die ontmoetingen, dat is echt super!
    Geniet ze en tot de volgende keer, veel groetjes voor jou en natuurlijk ook voor Sjra (leuk dat je Toos hebt opgezocht), Dimphy.

  • 05 Mei 2014 - 11:46

    Bea:

    Hoi Toos,

    Wat ben jij goed bezig zeg, geweldig. En jij maar zeggen dat schrijven niets voor je is. Het leest geweldig.
    Alle reactie van je volgers geven aan dat ze toch wel een beetje jaloers zijn. Ik ben gewoon super trots op je.
    En wat gaat het snel nu al in Frankrijk.
    Hopelijk werkt het weer een beetje mee zodat je weer volop kunt genieten.

    Hartelijke groet Bea

  • 06 Mei 2014 - 11:33

    Els:

    Lieve Toos,

    Je gaat kei-goed zeg!! Leuk dat je mensen tegenkomt die ook dit "pad" lopen!!
    Fijn dat het goed met je gaat!!

    Lieve groetjes Els

  • 06 Mei 2014 - 15:45

    Rosilda:

    Lieve tante Toos,
    om het op z'n Belgisch te zeggen: amai, ferm madam! Leuk om de verslagen te lezen en hopelijk helpen de kleine berichtjes om de tocht te vervolmaken. Wat betreft dat toesenbord: weet precies wat u bedoelt!!
    Heel veel succes verder en groetjes, ook van mam Bea.
    Rosilda

  • 07 Mei 2014 - 08:46

    Anny:

    Je schiet al goed op en tot zaterdag in Reims

  • 07 Mei 2014 - 12:55

    Rob Berg:

    Hoi Toos, je schiet al aardig op zeg. Mooi om te lezen dat alles goed gaat.
    Wij waren afgelopen weekend wezen motorrijden in Belgie/Luxemburg en de omgeving is idd waanzinnig mooi en gaat af en toe veel te snel voorbij als je op de motor zit. Al wandelend kun je daar veel beter van genieten. Veel plezier en geniet ervan. Groeten Rob

  • 07 Mei 2014 - 18:36

    Leon En Marielle:

    Hoi Toos,

    wat leuk om jou te kunnen volgen via je verhalen, wij hebben veel respect voor wat je doet en doen het je zeker niet na! Heel veel loop plezier en geniet zaterdag van je bezoek!

    liefs, Leon, Marielle en de kids

  • 07 Mei 2014 - 21:35

    Gerrie:

    Hoi Toos,
    Al op weg naar Reims! Naar we hebben gehoord, heb je daar een date!

  • 07 Mei 2014 - 21:47

    Gerrie:

    Er ging iets fout, dus dit is het vervolg! :
    We vonden het leuk om te lezen dat je langs de Maas hebt gelopen. Wij hebben dat pad gefietst, van Givet naar Charleville-Mézières!
    We worden goed op de hoogte gehouden door Sjra!!
    Veel loopplezier en tot lezens!
    Groetjes Jan en Gerrie



  • 08 Mei 2014 - 13:50

    Wilma Peters:

    Hoi Toos, super leuk om je reis verslag te lezen en fijn dat het goed met je gaat. Veel wandel plezier toegewenst, dikke kus Wilma

  • 09 Mei 2014 - 10:18

    Truus Kruijtzer:

    Hoi Toos fijn om te lezen dat je al zo ver bent en goed met je gaat. ik ben weer terug uit de U.S.A.
    en heb je verslagen allemaal gelezen nog veel wandel plezier .liefs Truus

  • 09 Mei 2014 - 12:44

    Maria Dijkstra:

    Dag Toos,
    Het gaat goed, het gaat lekker, is het volop genieten
    tijdens je wandelingen in het Franse land? Van Sjra vernomen
    dat je een gezellig vooruitzicht hebt voor het weekend.Geniet ervan
    samen met Sjra en je zus Annie.Misschien horen we binnenkort weer
    je nieuwe belevenissen.
    Groetjes, en alle goeds Maria

  • 09 Mei 2014 - 17:26

    Maria Bloemsaat:

    Hoi Toos

    Geweldig om te lezen dat het lekker met je gaat.
    Mooie foto's
    We blijven je volgen, veel loopplezier
    Groetjes Maria en Kees

  • 10 Mei 2014 - 13:33

    Ans Van Schijndel:

    Ha Toos,

    Wat leuk dat ik je verhalen ook kan lezen! Heerlijk voor je dat je nu echt onderweg bent! En zoals je dingen beschrijft voelt het 'n beetje als mee te mogen lopen. Als ik het zo ook van jou begrijp is het lopen in Frankrijk op veel vlakken toch wel anders dan in Spanje.
    Ik wens je 'n heel goede tocht, vol bijzondere momenten en mooie ontmoetingen.
    Afgelopen week ben ik gestart met het Jacobs pad vanaf st. Jacobiparochie en dan eerst prachtig langs de Waddenzee. Gezien m'n pensioen steeds verder vooruit schuift is m'n plan om de route vanhier te lopen en dan in kleine stukjes.

    Succes en lieve groeten Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Oignies-en-Thiérache

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 22854

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: