Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Vezelay

Blijf op de hoogte en volg Toos

26 Mei 2014 | Frankrijk, Vézelay

Na een dag te hebben genoten van een zonnig Troyes ben ik weer een eind gevorderd. In Troyes ontmoette ik ook Guido uit België weer. Met hem was ik eerder al Namen binnengewandeld. Een aantal dagen heb ik nu samen met twee andere Nederlandse pelgrims gelopen. Met Hermien en Joop. Jammer dat Hermien door een knieblessure naar huis moest. Daarna ben ik met Joop verder gelopen.
Vanuit Troyes zijn we verder naar Bouilly gelopen. Hier is Hermien dan achtergebleven. Verder naar Ervy le Chatel. Vanuit dit plaatsje ben ik met Karin en Joop uit Oosterhout naar Vezannes gelopen. Dit was een erg fijne onderbreking. Zij hebben veel moeite moeten doen om een dagje mee te lopen. Karin en Joop, erg bedankt. Jullie zijn geweldig.
Vanaf Vezannes ging het verder naar Saint Cyr Le Colon. Dit traject ging door de prachtige wijngaarden van de Chabliswijn en door het plaatsje Chablis. Daarna via Saint Moré naar een eerste mijlpaal: Vezelay.Hiermee is de Via Champaniensis afgesloten en ga ik aan het volgende traject beginnen.
Joop heeft inmiddels besloten om naar huis terug te gaan. N u ga ik weer alleen verder. Daar heb ik ook wel weer behoefte aan. En ik zal weer andere mensen ontmoeten.
De afgelopen dagen ging de tocht door prachtig heuvelland met wijngaarden en graanvelden. De voorjaarsbloemen hebben nu plaatsgemaakt door zomerbloemen. Langs de weg staan de klaprozen en korenbloemen volop in bloei. Ook in de dorpjes staan overal bloemen, zoals de pioenrozen, klimrozen en geraniums. Onderweg zie je vlinders die af en toe met je mee lijken te vliegen, en reeën. Eerst zie je ze op een afstand nieuwsgierig staan te kijken, om daarna snel weg te schieten in het bos. Tot nu is het me niet gelukt om ze op de foto te krijgen. Steeds ben ik te laat.
Omdat er de afgelopen dagen veel onweersbuien met veel regen zijn geweest, zijn vooral de bospaden modderig. Het moeilijkst zijn de lemenpaden. De leemklonters blijven aan de schoenen plakken en de schoenen zuigen vast. Dat en het voortdurend klimmen en dalen eist nu zijn tol. Ineens is de huid op de hoogte van de achillespezen er slecht aan toe. In Vezelay neem ik dan ook een dagje rust om dit te laten genezen. Gelukkig is er altijd wel een farmacie in de buurt. Nu heb ik zalf en bandage en gaat het weer.
Toen ik aan deze tocht begon had ik mij voorgenomen om per dag twintig, maximaal vijf en twintig km per dag te lopen. Inmiddels ben ik erachter dat dat niet werkt. Het aantal km wordt bepaald door het vinden van een slaapplaats. De grootste afstand die ik nu heb gelopen is een en dertig km. Sorry weer een ander toetsenbord.
Het vinden van een slaapplaats is niet elke keer gemakkelijk. Maar zolang ik nog niet buiten of in een bushokje heb geslapen, heb ik niets te klagen. Ook moet ik goed plannen om voldoende eten bij me te hebben. Ik ben erg zuinig geworden op brood en gooi niets meer weg. De dorpjes zijn uitgestorven of het kleine winkeltje is dicht wanneer je er langs loopt.
Maar al met al lukt het om altijd wel iets in mijn rugzak te hebben. Wanneer mijn water dreigt op te raken bel ik aan bij willekeurige mensen. Al enkele keren krijg ik dan een fles van anderhalve liter water mee. Dat is natuurlijk geweldig van die mensen, maar wel zwaar om te dragen. Nu heb ik van mensen gehoord dat er op elk kerkhof ook een kraan is met drinkwater. In elk dorp is er wel een kerkdorp en soms zijn er watertappunten in de dorpjes.

En nu ben ik dus in Vezelay, een knooppunt voor pelgrims op weg naar Santiago. Vanaf hier splitst de route zich. De ene route gaat via Le Puy en Velay en de anderen via Bourges of Nevers richting Limoges en verder naar Saint Jean Pied de Port. Mijn route gaat via Limoges naar het zuiden en daar ga ik morgen met heel veel zin aan beginnen. Ik ben heel benieuwd wat er weer allemaal op mijn pad komt;

Ondertussen lees ik met veel plezier jullie reacties. Dat doet me erg goed; Dank jullie wel.
Voor nu A BIEN TOT.


  • 26 Mei 2014 - 12:42

    Marjo:

    Wauw, waat wwer ein sjoeën verslaag! Hoaj vol
    Zoëdet wea kinne blieve geniete van dien supertocht.
    Groete en dikke kus oet Rooij!

  • 26 Mei 2014 - 12:54

    Gineke:

    Hoi Toos,

    Top hoor weer een boekje uit. Op naar het volgende traject. Je loopt wel in een mooie periode (op de regenbuien na!!) met al die mooie bloemen etc.
    Knap hoor hoe je zo door wandelt. Veel succes met het volgende deel van het traject en ik hoop dat de slaapplaatsen beter te vinden zijn. Ene ik zou voor een broodje ook aanbellen bij mensen. Als het betaalt willen mensen vaak wel heel veel geven, hebben wij ontdekt.

    Groeten Gineke

  • 26 Mei 2014 - 18:00

    Brigitte Wouters:

    toos , al een dikke pluim van ton en mij , hoe jij dat voor elkaar krijgt, hoop dat alles verder goed verloopt,en fijn dat ik je kan volgen, zo tot de volgende , hou je goed

  • 26 Mei 2014 - 20:03

    Elly:

    Hallo Toos,

    Na een telefoontje van Gerard dat je al was vertrokken naar Santiago, hier mijn wat late reactie.
    Wat geweldig om te lezen dat het goed met je gaat, wat heb ik ontzettend respect voor jou, om in je eentje zo'n uitdaging aan te gaan.
    Je hebt er al een aardig eindje opzitten en veel vriendelijke en hulpvaardige mensen ontmoet.Je schrijft op een leuke manier en je maakt mooie foto"s, zodat ik figuurlijk met je mee kan wandelen.
    Fijn dat Gerard en je familie zijn geweest, dat was wel een mooie onderbreking !
    Toos, ik wens je het allerbeste en geniet van al dat moois!

    Heel veel groetjes,
    Elly

  • 27 Mei 2014 - 13:18

    Els:

    Lieve Toos,

    Fijn dat het schrijven van je vervolgen weer lukt!!
    Maar lastig dat je last hebt van je voet. Hoop voor je dat een dagje rust
    goed doet!!!
    Maar heb je weleens in een bushokje moeten slapen begreep ik dat goed.
    Oei, lijkt me wel lastig maar kei-goed dat je het wel gedaan hebt want het
    lijkt me erg lastig als je geen slaapplaats kunt vinden.
    Veel goede moed op het vervolg en veel lieve groetjes!!
    Els

  • 27 Mei 2014 - 16:41

    Marijke Wagemakers:

    Het heeft even geduurd voor ik iets van me liet horen,maar bij deze.
    Wat heerlijk dat het zo goed met je gaat.
    Heel leuk om je verslagen te lezen,wat maak je veel mee en wat zie je veel onderweg.
    Zorg goed voor je zelf eten en drinken en slapen natuurlijk zorgen voor de conditie,
    zodat jij je fantastische tocht kan volbrengen.Ik volg je verslagen
    en ik wens je een goed vervolg.
    groeten Marijke

  • 27 Mei 2014 - 21:22

    Joan:

    Hai Toos, vandaag 27 mei de hele dag geregend, dus je mist hier niets. Denk dat het bij jou veel beter is, mooie omgeving, vriendelijke mensen en weer een ervaring rijker. Ga zo door, mijn petje af voor je en dank je elke keer voor je reisverslagen.
    Groetjes, Joan

  • 28 Mei 2014 - 23:03

    Truus Kruijtzer:

    Hallo Toos ik lees met veel plezier je verslagen heel dapper van je ik hoop dat je de tocht goed volbrengt
    de plaatsnamen zijn voor mij veel bekende bij zoals Troyes, Bourges, Nevers, Limoges in Bourges hebben ooit een nacht geslapen in en hotel toen we naar mijn zus gingen.
    Ik wens je nog alle goeds en veel wandel genot.
    groetjes Truus

  • 30 Mei 2014 - 12:38

    Els Van Straten:

    Hé lieve Toos,

    Ben ik weer even, ben benieuwd hoe het met je gaat en of je al wat minder
    last van je voet hebt en waar je nu bent.
    Hier hadden we veel regen de afgelopen dagen maar nu schijnt het zonnetje.
    Ik hoop voor je dat je weer veel moois tegen komt en dat het weer je ook
    wat mee mag zitten. Zorg goed voor jezelf!!! Ik blijf je volgen!

    Veel lieve groetjes, Els

  • 31 Mei 2014 - 19:55

    Ans:

    Ha Toos,
    Wat een ervaringen allemaal! Heel leuk om je verhalen te lezen.
    Inmiddels ben je al ruim een maand onderweg, maar nog niet op de helft zodat je nog heel lang mag.
    Ik wens je weer een heel mooi vervolg.
    Lieve groeten Ans

  • 01 Juni 2014 - 17:14

    Troet En Trees:

    Dag Toos
    we zijn nu zelf al een tijdje aan het stappen op de Via de la plata. Net dachten we : Hoe zou het nog met onze pelgrims zijn? Heel fijn om te lezen waar je nu al bent. Het ga je verder nog goed!
    Buen camino, zal je straks in Spanje nog veel horen.
    Van Troet en Trees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 754
Totaal aantal bezoekers 22833

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: