Stukje verder richting Vezelay - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Stukje verder richting Vezelay - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Stukje verder richting Vezelay

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

19 Mei 2014 | Frankrijk, Troyes

Na twee fijne dagen in Reims, waar het net als in Nederland, buiig koud en winderig was, ben ik maandag weer vertrokken. De eerste dag heb ik met Mart gelopen en zijn we s'avonds door Sjra en Anny in Germaine opgehaald. Zoals dat vaker gaat wanneer je met anderen loopt, let je minder op en we liepen zomaar de verkeerde kant op en wel drie km. lang; in plaats van 19 km liepen we daardoor 25 km. Net het laatste half uur kwam er een gigantische bui over ons heen. De lemen ondergrond was spekglad. Dit herhaalde zich gedurende de week nog veel vaker.
De volgende ochtend ben ik naar Germaine gebracht, en is Sjra, Mart en Anny weer naar huis vertrokken. Vanaf dat moment zal het lang gaan duren voordat ik Sjra weer zie. Dat was even slikken. Het lopen vroeg daarna al mijn aandacht, want verder liep het traject enkele dagen door veel bos. De paden waren erg modderig en het was baggeren in de modder en kuilen en er vielen alsmaar buien. Natuurlijk ben ik enkele keren uitgegleden, waarbij een keer in de brandnetels. Met een rugzak heb ik minder greep op mijn evenwicht. Na enkele dagen had ik het met de modder wel gehad. Ik was het even zat. Gelukkig begon het meer droog te worden en nu is het zelfs heel erg mooi weer.
Na Germaine heb ik gelopen naar Marduil en dan kwam ik in het champagnegebied aan. Even geen bossen meer maar prachtige hellingen vol wijngaarden, rondom Epernay met hier en daar een mooi dorpje. In Montmort ben ik opgehaald om 10 km verderop te overnachten in een gastgezin. Er zijn nl her en der contactpersonen die je kunt bellen en zij zoeken een gastgezin om te slapen. Hiervan maak ik regelmatig gebruik en tot nu toe is dit elke keer een erg mooie ervaring. Men komt je ophalen, je eet mee met het gezin. Er is een grote gastvrijheid. Helaas laat de mijn Frans te wensen over om een echt gesprek te voeren, maar zij proberen met enkele woorden Engels ook een gesprek te voeren. In een zo'n gezin was een verjaardag en ik kreeg champagne en at met de hele familie mee. Geweldig! Bij een bakker kreeg ik gratis brood omdat ik naar Santiago liep.
Van Montmort, een dorp met een gigantisch kasteel, trouwens in elk dorp is hier een kasteel, ben ik gelopen naar de Abdij van Recluss. Hiervoor ben ik een eind van de route afgeweken. Maar de ligging van deze abdij was zo mooi dat ik het er voor over had. Vandaar ben ik veelal door de prachtige hellingen met wijngaarden naar Sézanne gelopen. Een flink dorp met een gigantische kerk. De kerken zijn vrijwel allemaal dicht en dus niet te bezichtigen.
Jammer! Tot nu had geheel alleen gelopen en op de overnachtingsplekken kwam ik ook niemand tegen. In Sézanne ontmoette ik twee Nederlanders. Ik was erg blij weer eens te kunnen praten en daar konden we een lekker wijntje gaan drinken. Van Sezanne zijn we samen naar Anglure gelopen, door eindeloze glooiende graanvelden over kaarsrechte paden. Maar door het mooie weer is dat geen straf. De wijnvelden hebben we (even) achter ons gelaten. Ook daar hadden we weer een geweldige slaapplek, een zacht bed op de koop toe genomen. Maar daar hadden we een probleem met het zoeken naar een volgende slaapplek. Het gastgezin heeft ons goed geholpen, maar er was niets. er zat niets anders op dan met de trein naar Troyes te gaan en daar een plek te zoeken, wat ook is gelukt. Jammer, maar in Troyes ontmoette ik Guido een Belg die ik al eerder ontmoet had en ook hij had veel moeite met het vinden van een slaapplek. Ook van andere mensen hadden we dat al gehoord.
Troyes is een bijzonder mooi stadje met een oud centrum met vakwerkhuizen. Hier nemen we een rustdag en in het gastgezin kan ik eindelijk weer wat op de weblog zetten. De afgelopen week was zwaar vanwege het lopen in de regen en vooral in de modder. De lemen modder blijft aan de schoenen hangen en dat loopt zwaar.
Er is onderweg nergens een computer en ook in Troyes is er geen internetcafé. Het zou wel kunnen in de bibliotheek, maar deze is op maandag dicht. Gelukkig biedt het gastgezin uitkomst.

Ik heb nu al een eind door Noord-Frankrijk gelopen. De omgeving voor Reims was een ietwat armoedige omgeving en eentonig, met zijn oneindige graanvelden. Gelukkig waren er veel bossen. De dorpjes zien er armoedig uit, veel vervallen of slecht onderhouden huizen, geen winkels of gelegenheid om iets te drinken. In de champagnestreek na Reims zag ik duidelijk welvaart, kleurige dorpjes, goede bestrating en vooral zeer mooie huizen.
Nu zijn we weer in een graangebied, maar de dorpjes zien er hier welvaarder uit.

In het vorige stuk schreef ik iets over de slaapplekken. Daar zijn weer enkele varianten bij gekomen, zoals slapen in een kinderopvanglocatie op een speelkussen, een bejaardentehuis waar echte zusters ons heerlijk verwenden en in een kerk van een voormalige cisterciënzerabdij. Iedere dag is weer een verrassing en tot nu zijn het allemaal erg fijne verrassingen. Het is vooral verrassend hoe gastvrij, behulpzaam en hartelijk er wordt gereageerd.

Vanaf nu gaat het richting Vezelay, waar ik ongeveer een week hoop aan te komen. Het komende traject zal meer heuvelachtig zijn. Vézelay is een knooppunt op de diverse routes naar Santiago en voor mijn gevoel sluit ik daar Noord-Frankrijk af. Ook zal Joop en Karin komende week een dagje meelopen. Daar kijk ik naar uit.
Vandaag ga ik eerst wat cultuur opsnuiven in Troyes, want daar is behalve in Reims nog weinig van gekomen. Onderweg heb ik daar weinig aandacht voor omdat het geen pretje is om met de rugzak van de route af te wijken. En ik heb er nog te weinig energie voor gehad.

Fysiek gaat het erg goed. Geen blaren, of andere ongemakken. (dank je trainert) dat zie ik bij andere lopers wel anders. Dus ga ik met goede moed verder.
Á bientôt

  • 19 Mei 2014 - 11:24

    Dimphy:

    Hallo Toos,
    Ik zag je bericht, dus snel even reageren (ik zit op school, dus...). Wat heerlijk dat je fysiek zo goed loopt. En al die aardige mensen, super ervaringen! Tjonge, je schrijft al over Vezelay, wat gaat het snel. Ik denk dat je vanaf daar wel meer pelgrims zult gaan tegenkomen. Buen Camino!
    Dimphy.

  • 19 Mei 2014 - 14:56

    Gineke:

    Hoi Toos, wat balen zeg die regen en dan ben je pas echt even zielig als je in de brandnetels ligt. Ik ben benieuwd naar je verhalen en geniet er van. Zoals het er nu naar uitziet, zal je straks nog verlangen naar een regenbui. Nou stap lekker verder en fantastisch dat je voeten zo goed meewerken. Op naar Vezelay waar je waarschijnlijk een schitterende stempel krijgt in je pas.

  • 20 Mei 2014 - 14:58

    Angele Schenaarts:

    hoi tante toos.
    nav de verhalen heb ik veel bewondering voor de prestatie die je gaat leveren.
    veel succes verder en veel loop plezier. geniet ervan. gr oet tungelder angele

  • 20 Mei 2014 - 19:40

    Frank:

    Ha Toos,

    wederom een mooi verslag, tis goed om te lezen dat altijd mensen klaar staan om te helpen ! Wat zijn zo'n beetje de gemiddelde dagafstanden die er gelopen worden ?

    Veel wandelplezier toegewenst, Frank en Leontine

  • 20 Mei 2014 - 19:52

    Els:

    Lieve Toos,

    Goed om weer een stukje van je te lezen. Fijn dat je tot nu toe geen fysieke ongemakken hebt gehad.
    Kan me goed voorstellen dat het lopen met de regen zwaar valt.
    Dat de mensen die je zo ontmoet zo hulpvaardig en gastvrij zijn. Hoop voor je dat dit zo blijft
    doorgaan.
    Lastig hoor als je zo geconfronteerd word met de brandnetels.
    Je gaat in elk geval super!!!!!!!!! Veel bewondering!!!!!!!
    Houdt moed en blijf ervan genieten!!!!!!

    Dikke knuffel, Els

  • 21 Mei 2014 - 14:09

    Natasja:

    Hoi Toos, heerlijk om jouw avonturen wekelijks te lezen. Fijne wandeling verder.

  • 21 Mei 2014 - 17:31

    Mieke:

    Hoi Toos.
    Gisteren vond ik je site. Ik vind het geweldig dat je ook vanuit Nederland loopt. Dit ben ik volgend jaar ook van plan. Ben ook van plan om eind april te vertrekken. Ik ga je volgen, en hoop er op deze manier nog enkele obstakels uit te kunnen halen. Je verhaal is mooi, super, ik sta te popelen maar heb nog niet genoeg vrije dagen Toos heel veel plezier met goed wandel weer groet mieke

  • 22 Mei 2014 - 15:20

    Maria Dijkstra:

    Hallo Toos, 22 - 04 - 22 - 05 2014
    Alweer een maand aan het wandelen en al zo'n eind
    op weg. Het gaat je nog steeds goed af, houden zo!!
    Vezelay komt in zicht en tijd om je volgende afstand te
    gaan bepalen.We kunnen met onze atlas vrij goed nagaan
    waar je ongeveer bent. Er is nog een lange weg te gaan maar
    jou kennende ga je ervoor. Kom je de Santiagowandelaars
    al wat vaker tegen tijdens je wandelingen?
    Het ga je goed met veel mooi weer.
    Groetjes, Maria

  • 24 Mei 2014 - 14:33

    Peet:

    .......Jeetje Toos wat gaat de tijd toch snel en wat fijn dat het je allemaal zo voorspoedig gaat!! Dat maakt de terugblik en het vooruitzicht ook een stuk milder. Ik ga je weer prijzen om je doorzettingsvermogen en vastberadenheid. Voor het volgende stuk weer veel plezier en onverwachte ontmoetingen gewenst........

  • 24 Mei 2014 - 14:34

    Cees Castelijns:

    Hoi Toos,
    Leuk om via je blog jou reis te kunnen volgen.
    We zijn blij dat het fysiek nog helemaal goed met je gaat, en dat je van je reis geniet.
    Leuk dat Karin en Joop een dag hebben meegelopen. Je bent vast weer helemaal bijgepraat over iedereen van Scorpio.
    Nog veel mooi wandelweer gewenst.
    groetjes Cees en Marian

  • 26 Mei 2014 - 11:07

    Els:

    Lieve Toos,

    Ik blijf dagelijks even kijken of het je gelukt is weer wat bij te schrijven. Ben benieuwd hoe het
    met je gaat en waar je nu bent.
    Maar helaas, na ons telefoontje, nog geen nieuws. We hebben een goed
    weekend gehad. Droog en redelijk wat zon.
    Blijf genieten van je tocht!!!

    Veel liefs, goed moed!!!!!!!!! Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 789
Totaal aantal bezoekers 22836

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: