Berducedo - Reisverslag uit Berducedo, Spanje van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Berducedo - Reisverslag uit Berducedo, Spanje van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Berducedo

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

11 Augustus 2014 | Spanje, Berducedo

Ondertussen ben ik weer een stap verder. Zelfs een paar stappen verder.
Vanuit Bodenaya ben ik naar Tineo vertrokken en kwam terecht in een grote overvolle herberg.
Het was er wel erg gezellig. Dat was vooral te danken aan de hospitalen. Deze waren erg behulpzaam en toegankelijk.
In deze herberg kwam ik werkelijk alle nationaliteiten tegen. Met twee Bulgaarse dames ben ik die avond gaan eten. Volledig menu inclusief een liter wijn kostte €6,00 per persoon. Het eten is over het algemeen niet duur. Een pelgrimsmenu is nooit meer dan €10,00 en dan heb je goed gegeten.
Vanuit Tineo ben ik in de dikke mist naar Campaniello vertrokken. Later op de ochtend klaarde het op. De route ging gedeeltelijk door een bos. Maar het uitzicht was even ver te zoeken. Ook in Campaniello was het weer gezellig. Ik had een bed in de privéherberg met bar restaurant en vooral een groot terras. Het was prachtig weer evenals de omgeving.
Vandaar ben ik weer vertrokken en ditmaal in de regen naar Pola de Allande. De route ging door berggebied waar bijna geen mensen wonen. In deze omgeving is het nodig om steeds iets te eten mee te nemen. Want het kan erg lang duren voordat je een bar tegenkomt. Soms zelfs helemaal niet. Maar dat ben ik gewend vanuit Frankrijk.
Vandaag ben ik aangekomen in Berducedo na een onwaarschijnlijk mooie tocht. Eerst begon een klim van ongeveer 7 km waarin 500 meter hoogteverschil overbrugd moest worden. De ondergrond varieerde van keien, wortels, grasland en fijne steentjes. Door een bos tussen de struiken: bloeiende gele brem en paarse heide en later was ik boven de boomgrens. Het weer was perfect en daardoor waren de vergezichten onvoorstelbaar mooi. Het is een gebied dat vrijwel onbewoond is. Omdat de uitzichten zo mooi waren viel de tocht erg mee. Hij is beschreven in mijn gids als de zwaarste tocht van de Primitivo. Nou daar heb ik niets van gemerkt. Het was genieten.
En natuurlijk heb ik de nodige foto's genomen. En ook in dit dorpje schijnt de zon en daarom zit ik in de bar waar wifi aanwezig is op de telefoon dit verhaal te priegelen. Ik wordt er al handig in.
Na dit verhaal ben ik toe aan een tinto en die ga ik nu drinken.

Veel leesplezier weer en tot de volgende keer.
Toos

  • 11 Augustus 2014 - 18:56

    Dimphy:

    Ha Toos, je hebt ook voor de route via Polla gekozen. De stijging heb ik in de stromende regen gedaan maar gelukkig brak toen ik boven kwam een waterig zonnetje door. Heb je een bed in de herberg kunnen bemachtigen? Ik moest in de privé herberg en die was afgeladen vol en iedereen weer doornat (na hoogste punt weer enkele buien). Super leuk je verslagen te lezen. Buen camino verder. Groetjes ook van Jos, Dimphy

  • 11 Augustus 2014 - 20:33

    Wilma Peters:

    Hoi Toos, leuk om je reisverslag te lezen, lieve groet en nog veel wandel plezier. Wilma

  • 12 Augustus 2014 - 21:39

    Wim En Anny V. Ruyven:

    Wat leuk om je verslag weer te lezen. Zoveel moois in alle facetten dat het je telkens weer verrast. ik denk dat het weer hier ook een rol bij speelt wat licht en beleving betreft. Inmiddels nader je het einddoel Santiago de Compostella. Geniet van de laatste etappes en de aankomst.
    Hartelijke groet van Wim en Anny

  • 13 Augustus 2014 - 09:17

    Cecile Schoot:

    Hoi Toos, om de paar dagen even kijken of er weer een nieuw reisverslag is. Leuk om je zo te kunnen volgen op de route via je inspirerende verhalen. Je moet wel een superconditie hebben inmiddels want 500 meter stijging over 7 kilometer is toch niet niks. En als je daar zo weinig moeite mee hebt, dan ben je dus terecht een super woman! Groetjes van Cecile

  • 13 Augustus 2014 - 09:43

    Bea:

    Hoi Toos,
    Wat een ervaringen die je prachtig beschrijft. En super dat je bijna je doel bereikt. Ben zo benieuwd naar je verhalen.
    Harteijke groet Bea

  • 13 Augustus 2014 - 17:54

    Mieke:

    Hoi Toos
    Wat geweldig hoe je schrijft en wat je mee maakt.
    Wat ben je lekker positief,
    Ik kijk elke dag uit naar je verhaal.
    Ik kan niet wachten tot ik volgend jaar ga starten.
    Was het maar zover, nog goed 8 maanden.
    Dan treed ik in je voetsporen.
    Succes en een buen camino
    Groet Mieke

  • 14 Augustus 2014 - 16:17

    Rosilda:

    Hoi tante Toos,
    schitterend hoor, wat een ongelofelijke prestatie! Zo te zien op de kaart zijn het nu de laatste loodjes... Hopelijk niet zoals het spreekwoord zegt de zwaarste, maar met het einddoel in zicht de beste! Gefeliciteerd in elk geval met deze tocht. Wij gaan nu genieten van onze vakantie in de Ardèche/Frankrijk. Veel succes nog verder en tot ziens!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 22831

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: