Camino Primitivo - Reisverslag uit Dóriga, Spanje van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Camino Primitivo - Reisverslag uit Dóriga, Spanje van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Camino Primitivo

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

05 Augustus 2014 | Spanje, Dóriga

Na Villiciosa had ik een lange etappe voor de boeg. Dit om de dag erop vroeg in Oviedo aan te komen. Want ik wil tijd hebben om in elk geval de kathedraal te bezoeken.
Het werd een pittige etappe waarbij ik een alternatieve route door de bergen liep. Dit was veel klimmen over paadjes die bij niet zichtbaar waren omdat door de vele regen het lange gras over de paadjes hing. Er liep verder niemand op deze route en het leek of de berg even voor mij alleen was. Het was fantastisch om zo hoog te lopen met uitzicht op een prachtige omgeving. Net daarvoor had de splitsing plaatsgevonden tussen de camino Norte en de Primitivo. Van veel lopers had ik gehoord dat zij voor de Norte zouden kiezen. Even was het dus niet druk.
Dat merkte ik daarna in de mooie herberg van Pol de Siera. Voor het eerst was een herberg niet geheel bezet.
Een dag later in Oviedo, waar veel starters de Primitivo beginnen, was het weer volle bak. In Oviedo heb ik dus de Kathedraal van San Salvador uitgebreid kunnen bezoeken. En dat was de moeite waard. Het is een prachtige kerk met veel geschiedenis. Er is een klooster en museum aan verbonden. Het was teveel om te bezichtigen, maar ik was erg blij dat ik in elk geval tijd voor had gemaakt. In de herberg ontmoette ik weer een bekende : Terèse uit Frankrijk en samen zijn we gaan eten.
En dan ben ik nu in Venta del Escamplero aangekomen. Het was een korte etappe. Hoewel het einde van mijn tocht nadert wil ik niet te snel gaan. Het worden nog heftige etappes met vooral veel moois onderweg. Het weer is nu erg mooi en dan zijn de vergezichten prachtig.
Bovendien heb ik even tijd nodig om de rugzak met alles erin weer te reinigen. Want ik zag vanochtend weer uitslag. Ik weet niet zeker of dit nog met de bed wantsen te maken heeft. Maar ik heb alles nogal een gewassen. Helaas kon dat niet op 60` maar het geeft mij toch een beter gevoel.
Dat was het weer even. Sorry voor de foutjes al zal Sjra het nog wel even nakijken. Maar zoveel schrijven via de telefoon is een klus.
Groetjes Toos

  • 05 Augustus 2014 - 17:44

    Dimphy:

    Hallo Toos, je bent nu op de voor mij bekende rroute gekomen! Vanaf nu heb ik een beeld bij jouw verhaal. Ik denk dat ik dat heel bijzonder ga vinden. Ja het oude schoolgebouw mrt vkakbij hrt kleine slagerijtje en het restaurant. Wat een moed om weer een alternatieve lastigere route naar Oviedo te nemen. Helaas was ik te laat om de kathedraal te kunnen bezoeken. Morgen naar San Juan de Villapanada? Of meteen door naar Salas? ( in San Juan wordt niet gekookt en is ook niets te koop; .wel prachtige ligging). Ondertussen zijn wij in Tsjechie. ... Ik blijf je volgen. Veel groetjes ook van Jos, Dimphy

  • 05 Augustus 2014 - 18:58

    Paula Sprengers:

    Hoi Toos, Fijn voor je dat het weer zo mooi is want dan kun je nog meer genieten van de schitterende omgeving al het moois wat je onderweg tegenkomt.Succes met de laatste etappe.Groetjes, Thom en Paula

  • 05 Augustus 2014 - 19:44

    Corné Selder:

    Dag Toos. Je gaat gestaag door. Op jouw doel af. Je hebt voor mij nu al een prestatie van formaat afgeleverd. C'est formidable....
    Pak de laatste etappes en geniet van alles om je heen.
    Groetjes Corné Selder

  • 05 Augustus 2014 - 20:41

    Maria Dijkstra:

    Dag Toos,
    Zo langzamerhand bereik jij je einddoel Santiago d. C.Nog een aantal xaantal km. te gaan?
    Je moet toch 'n heel fijn en blij gevoel ervaren. Want wat jij nu volbrengt is niet in woorden
    te verwoorden.Dus ben ik even stil, alleen bewondering blijft over.
    Maar ....nu.toch nog eerst even doorstappen en genieten van alles om je heen.
    Voeten protesteren niet??
    Genieten doen wij ook van jou verhalen, mooi samengevat.Het ga je goed en nu
    met volle moed op naar je laatste traject.Gegroet, David en Maria

  • 06 Augustus 2014 - 20:23

    Mieke:

    Hoi Toos
    Afgelopen weekend sprak ik mensen die de camino ook hebben gelopen.
    Zij hebben in Frankrijk Clako punaises de lits gekocht. Dit is een spray waar je het bed en je rugzak mee inspuit. Je hebt dan geen last meer van wantsen. Ik weet niet of je dit ook in Spanje kunt kopen. In Frankrijk koop je dit bij de VVV info.
    Ik hoop dat je niet te veel last hebt. En je laatste kilometers met veel plezier loopt.
    Buen camino .
    Groet Mieke

  • 06 Augustus 2014 - 21:29

    Bea:

    Hoi Toos

    Wat een verhaal weer. Je maakt er weer een prachtige verhaal van zodat ik weer een beetje mee kan lopen. Wat kijk ik uit naar je verhalen.

    Lekker genieten

    Groetjes Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 22809

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: