Lopen, lopen en nog eens lopen. - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Lopen, lopen en nog eens lopen. - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Lopen, lopen en nog eens lopen.

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

06 Juni 2014 | Frankrijk, La Châtre

We lopen duidelijk in een ander Frankrijk. Zag het noorden en wat armoedig uit, dan is dat hier anders. Kleine dorpjes, die er zeer verzorgd uitzien. De wegen en trottoirs, maar ook de huizen zijn afgewerkt, veel bloemen en niet onbelangrijk, we kunnen s' morgens al snel een kopje koffie krijgen. In elk plaatsje is er wel een bar open en dan zitten we heerlijk op een terrasje, vaak niet meer dan een stoel naast de weg, maar toch!
Ook is het niet zo moeilijk meer om een slaapplaats te regelen. Tenminste door de week. Aanstaande weekend is er een extra zondag ( tweede pinksterdag) dat moeten we nog afwachten hoe dat gaat.
Er zijn in dit gebied herbergen van de vrienden van de Voie de Vezelay. Deze herbergen worden beheerd door vrijwilligers, die om de beurt een week gastvrouw/heer zijn. Er wordt heerlijk voor ons gekookt en het is er gezellig.
In deze herbergen vindt je adressen van slaapmogelijkheden voor het volgende traject.

Ik loop nog steeds met Catharine uit Frankrijk en Wilfried uit Oostenrijk. Ondanks vele spraakverwarring hebben we veel plezier. Het fijne is dat ieder de ander in zijn waarde laat. wanneer je geen zin hebt om te praten kan dat. De een loopt sneller dan de ander, maar voor een koffie of een biertje zijn we weer samen. Soms slapen we met z'n drieën op één kamer, dus is het fijn dat het goed klikt.

Ondertussen zijn we ook nog flink opgeschoten:
Vanuit Anaiy-le-Chateau zijn we in Bouzais gearriveerd. Een erg klein dorpje. Van hieruit zijn we in de regen vertrokken. Het landschap in deze omgeving is licht glooiend. Er zijn veel weilanden met witte koeien en er er zijn nog veel graanvelden. Langszaam aan begint dat te veranderen. We zien nu ook bruine koeien en paarden en velden met nog wel kleine planten van zonnebloemen. Dat moet hier wel mooi zijn wanneer deze bloeien.
Ook zijn er veel klaprozen en korenbloemen die de omgeving erg mooi maken. Onderweg zijn mensen in hun tuinen kersen aan het plukken en we krijgen regelmatig kersen aangeboden. Erg lekker hoor! Deze wandeldag vanuit Bouzais wordt een taaie dag. De wind trekt erg hard aan en we lopen er tegen in. Er vallen forse buien en er zijn harde rukwinden. Het lopen is erg vermoeiend en we kunnen nergens even zitten. Totdat we op een eenzaam plekje een klein huisje zien waar iemand buiten is. Aan de bewoonster, een oud vrouwtje vragen we of we even op de stoelen in de tuin zitten mogen. Zij reageert zeer hartelijk. Komt met een doosje snoepjes en een bak met kersen aan. Wat fijn! Blijkt dat ze dagelijks bijhoudt hoeveel pelgrims haar huis passeren. Op die dag waren voor ons al twee dames gepasseerd. Blijken dat twee pelgrims uit het Brabantse Overloon te zijn die we s'avonds ook in ons slaapadres, La Petite Preunge, tussen La Chatelet en Saint Jeanvrin ontmoeten. Kan ik gelukkig weer een Nederlands praten.
Vervolgens gaat de tocht weer verder naar Le Châtre. Het is een lange tocht van 28 km, maar het is stralend weer en de omgeving is werkelijk prachtig. Het lopen gaat vanzelf. Onderweg zijn enkele oude Romaanse kerken open die we bezichtigen. Deze kerken zijn allen zeer eenvoudig, maar groot en stil en daarom prachtig.
In Le Châtre besluiten we om een rustdag te nemen. Sinds Vezelay hebben we veel km's gemaakt. En een rustdag nemen in een klein dorpje heeft weinig zin. We willen graag het een en ander bezichtigen. Ook hier is het prachtig weer. Wel heet en dat is wennen.

Al met al gaat het lekker en lijkt het de gewoonste zaak van de wereld om hier te lopen. Maar het gaat goed en dat ga ik zo houden. Tenminste dat probeer ik. Doen jullie dat ook!
Tot de volgende keer.

  • 06 Juni 2014 - 23:12

    Wim En Anny V. Ruyven:

    Mooi om je verslag weer eens te lezen. Wat fijn dat je zo af en toe ook Nederlandse pelgrims tegen komt.
    Wat zijn de mensen hartelijk en bijzondere ontmoetingen houden het spannend. Geniet van alle fijne momenten en vooral de mooie afwisselende natuur. Groeten Wim en Anny

  • 07 Juni 2014 - 22:03

    Johan Van Loon:

    Hallo Toos.

    Fijn dat het lopen zo goed gaat. Ik heb begrepen, dat je inmiddels al flink voor op schema loopt.
    Voor mij is het de laatste week voor mijn vakantie naar Portugal. Als ik over je heen vlieg, zal ik zwaaien! Ik heb begrepen dat Paula binnenkort met je mee gaat lopen. Laat haar een beetje heel, zodat ze daarna weer met ons kan lopen!

    Nog geen versleten schoenen?
    Veel succes verder met de tocht naar Spanje!

    Groetjes: Johan van Loon

  • 08 Juni 2014 - 11:51

    Anna Marcelissen:

    hallo toos

    leuk om je verslagen te lezen ik ben blij om te lezen dat het goed gaat met je gaat
    je heb er de pas er goed in wat een afstanden lop iedere dag
    ik heb vrijdag nog voor de laatste keer gewandeld met paula
    ze is er klaar voor om met jou een stuk van je reis mee te lopen
    het is hier ook warm 26 tot 29 graden en morgen wordt het 31 graden

    groetjes uit raamsdonksveer van anna en paula

  • 09 Juni 2014 - 13:40

    Bea:

    Hoi Toos,

    Petje af, diep respect.
    Fijn om zo de route te kunnen volgen en wat af loop afstand per dag.
    Kloprozen bloeien in het Brabantse land ook volop. Het prachtige weer hier zorgt daar zeker voor. Dus er zal veel groeien en bloeien in je tuin.
    Geniet ervan, we horen de verhalen weer wel..
    Dikke knuffel Bea

  • 10 Juni 2014 - 23:31

    Ans:

    Ha Toos,

    Ik ben wel 'n beetje jaloers op je, dat je zo heerlijk onderweg mag zijn! Even ook los van de tijd.
    Weer bijzonder wat je allemaal beschrijft, wat je meemaakt. Dat gedurende het lopen dingen veranderen, het landschap, de dorpen.
    En dat het fijn is weer even Nederlands te kunnen praten, mijn ervaring is ook dat je in je eigen taal de dingen, o.a. je gevoelens, beter kunt verwoorden.

    Toos ik wens je weer 'n mooi vervolg van je reis.
    Lieve groet Ans,
    ook uit Raamsdonksveer

  • 11 Juni 2014 - 17:07

    Rob /diny Hemminga:

    hallo Toos ,
    leuk om zo'n verslag te lezen,krijg bijna zin om een stuk mee te lopen.
    wij zitten op de camping 'T Zand in Alphen/chaam .erg heet en heel veel regen en
    onweer de laatste dagen.Zijn nu een weekje thuis ivm verjaardagen enz maar gaan volgende week
    weer terug .Diny moet 9 juli weer voor een controle scan in rdam daarna zetten we de caravan nog
    in Friesland neer in Augustus.heb begrepen dat paula nog een weekje meeloopt.
    Toos ik blijf nieuwsgierig naar het verloop van deze uitdaging.
    het ga je goed
    gr rob en diny

  • 11 Juni 2014 - 21:33

    Els:

    Lieve Toos,

    Ben opgelucht dat ik hier weer lezen en schrijven kan. Mijn laptop weigerde weer
    eens. Maar dat is weer over.
    Ik blijf bewondering en respect voor je houden!!!!
    Hier is het ook heel goed weer. Hoop voor je dat jullie het ook zo mogen houden!
    Ook samen met Paula een hele goede tocht verder!!

    Lieve groetjes Els

  • 15 Juni 2014 - 21:40

    Bart:

    Hallo Toos!!!

    Zo... ik heb wat reisverslagen gemist merk ik ;-) Ik ben even bezig geweest ze te lezen trouwens leuk geschreven. In de meivakantie zijn wij naar Spanje geweest, twee dagen onderweg, en dat doe jij te voet... respect!!

    Kom ik aan met mijn Nijmeegse Vierdaagse hahaha

    Hier en daar lees ik regen en tegenwind pfff meid... maar ik merk wel dat je geniet! Hou vol want je weet achter iedere bocht een ander uitzicht.

    Als het goed is loopt Paula nu met je mee? Ik wens jullie en zeker jou veel (klets) plezier met het vervolg van je reis.

    Ga je goed!

    Bart vd Meijs



  • 16 Juni 2014 - 20:12

    Coby Schut:

    Hoi hoi, wat ga jij snel zeg. Ik blijf je volgen .Doei en liefs. Coby

  • 17 Juni 2014 - 20:50

    Natasja:

    Toos, ik heb weer genoten van je verhaal. Fijne reis en ik verheug me al op je volgende avonturen.

  • 24 Juli 2014 - 18:06

    Bertie Hofmans:

    Hallo Toos,

    Vandaag voor het eerst jouw verhaal gelezen( ik ben een van de pelgrims uit Overloon)
    mooi verslag, het gaat gelukkig goed met jouw.Wij zijn door omstandigheden tweede pinksterdag,
    huiswaarts gekeerd.wij hebben tot Gargilesse gewandeld.Toen ik een dag thuis was heb ik mijn middenvoetsbeentje gebroken, daar zit ik nu al zes weken mee in het gips.Hopelijk komt het goed.
    Nog heel veel succes met wandelen en geniet van de prachtige tocht naar Vezalay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Châtre

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 22814

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: