Zo, nu de eerste ervaringen - Reisverslag uit Namen, België van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu Zo, nu de eerste ervaringen - Reisverslag uit Namen, België van Toos Kruytzer - WaarBenJij.nu

Zo, nu de eerste ervaringen

Door: Toos

Blijf op de hoogte en volg Toos

28 April 2014 | België, Namen

De route tot nu toe:
Vanuit Vessem heb ik mijn eerste overnachting gehad in de Abdij van Postel. Dit deel van de route loopt o.a. langs de Kleine Beerze, een beekje in een mooi wandelgebied, waar je tussen de koeien loopt. Vervolgens volgt de Cartierheide, ook al mooi. Deze eerste dag was een tocht door de natuur en vooral op zachte weide-of bospaden.
In Postel overnachtte ik als enige gast en dat was dus erg stil.
Vanuit Postel ben ik 15 km. gelopen langs het kanaal Dessel-Kwaadmechelen, met onderweg een kruispunt van kanalen. Dat vond ik indrukwekkend. Hoewel dit een lang stuk was, verveelde het niet. De omgeving was mooi, met aan weerszijden veel groen en hier en daar industrie.
Deze dag eindigde in Balen-Hulsen waar ik bij onze vriendin Lydia erg fijn ontvangen werd; een warm bad.
De volgende dag ging het verder naar de Abdij van Tongerlo. Ook weer een tocht veelal door een mooie natuurlijke omgeving langs de rivier de Nete. De Abdij is indrukwekkend. Er gebeurt veel, zoals groepsbijeenkomsten, workshops, Er is vooral een prachtige boekwinkel, waar het heerlijk snuffelen was. Jammer dat er niets kon kopen, want tja dat gewicht van de rugzak nietwaar! 's Avonds onweerde het hier flink en viel het water met bakken uit de hemel.
De volgende dag 25 april gaat het weer verder, langs de Abdij van Averbode, waar ik even ben gestopt om ook daar een stempel te halen en een heerlijk groot ijs te eten. Het is bekend dat hier vele ijskramen staan. Deze Abdij vond zowaar nog indrukwekkender. Ook hier was een boekwinkel, maar er wordt ook zelfgemaakt bier, brood en kaas verkocht. De tocht verder liep ook weer door mooie natuur. Tot nu heb ik erg mooi weer gehad. het kan niet beter.
Deze avond logeer ik in het Onthaalcentrum voor pelgrims in het bedevaartplaatsje Scherpenheuvel. Een zeer gastvrij centrum dat beheerdt wordt door paters. Omdat het aankomend te lopen traject een moeilijk in te delen traject is wat betreft slaapplaatsen vraag ik advies aan een van de paters. Deze zijn goed bekend met dit probleem. Zij adviseren mij om de route aan te passen en een alternatief deel naar Tienen te lopen. Zij zoeken zelfs een slaapgelegenheid. Uiteindelijk kom ik Goetsenhoven terecht, ongeveer 5 km voorbij Tienen. Dit werkelijk allerhartelijkst gastgezin heeft zelf al diverse tochten naar Santiago gelopen. Omdat de afstand naar dit adres te groot is, wordt ik in Tienen op de Grote Markt opgehaald. s' Avonds ontmoet ik hier de eerste twee pelgrims, Gineke en Ellis uit Amstelveen. Eindelijk! Tot nu had ik nog niemand ontmoet. In dit gezin eten we met zijn allen en hebben we een gezellige avond. Vandaar loop ik de volgende dag 27 april via een aansluitende route naar de eigenlijke route. Vlak voor Hoegaarden kom ik op RAVEL 2. Dit is weer de Santiago route die in België goed wordt bewegwijzerd.
De RAVEL 2 is een fietspad dat is aangelegd op een voormalige spoorwegbedding en loopt vrijwel kaarsrecht tot in Namen. Vanaf dit punt ongeveer 45 km. Ik loop vandaag tot in Ehgezeé. Een tocht van ongeveer 27 km. Te veel, maar er zit niets anders op. Dit wordt een dag van afzien. Voortdurend zie ik de weg kilometers voor me en dan volgen weer verder kilometers. Het is wel mooi maar op het laatst heb ik er oog meer voor. Het lopen op asfalt zonder afleiding breekt me op. De rugzak voelt zwaar en er lijkt geen einde aan te komen. Ik ben nu ook de taalgrens overgegaan en dat maakt het voeren gesprekjes toch wat lastiger. Ik moet er aan wennen dat hier frans wordt gesproken. Ik probeer nu en dan een gesprekje aan te knopen, wat soms ook lukt.
Op het eind is de beloning. Sjra is naar Eghezeé gekomen om mij op te halen, want de volgende dag is een rustdag in Namen. In Namen slapen we bij een gastgezin dat veel pelgrims opvangt.
Op dinsdag 29 april brengt Sjra me weer terug naar Eghezeé, zodat ik dat traject (nog steeds op het fietspad) alsnog naar Namen loop. Dan slaap ik weer in dit gastgezin en dan gaat het weer verder. Deze rustdag komt me goed uit. De eerste week is spannend en vermoeiend geweest. Ik heb veel indrukken opgedaan en ik moet een ritme vinden.

Deze eerste week kenmerkt zich vooral door de vele mooie ontmoetingen onderweg. Teveel om op te noemen. Mensen steken spontaan een duim op, mensen spreken me aan, lopen een stukje met me mee of nodigen me uit voor een 'koffieke'.
Al met al heb ik een goede start gemaakt. Geen fysieke problemen tot nu toe en dat hoop ik zo te houden.
Fijn ook om alle reacties te lezen.

Groetjes uit Namen. Toos

  • 28 April 2014 - 10:54

    Corné Selder:

    Hoi Toos,

    Ik hoorde dat je op weg bent gegaan naar Santiago. Niet om een deel van de route te wandelen, maar om van thuis uit het volledige traject te lopen. Ik vind dat geweldig. Een pracht van een uitdaging, en niet de kleinste. Toos je bent voor mij nu al een kanjer.
    Ik wens jou alle goeds toe om jouw PROJECT te laten slagen. Ik ga je 'volgen'.
    Groetjes
    Corné Selder

  • 28 April 2014 - 12:10

    Peet:

    Hoi Toos,

    Wat heerlijk om te lezen, jouw levendige beschrijving, maakt alsof ik op een afstandje meekijk. Succes met de volgende kilometers.

  • 28 April 2014 - 12:45

    David En Maria Dijkstra:

    Hallo Toos,
    Wat fijn om je verhalen te lezen en dat alles goed met je gaat.Petje af voor deze grote onderneming.Wij blijven je uiteraard volgen naar je einddoel.Veel veilige kilometers toegewenst.Vanwege computerstoring moesten we even verstek laten gaan.
    Groetjes, David en Maria

  • 28 April 2014 - 14:15

    Paula En Thom:

    Beste Toos,

    Ontzettend leuk om je dagelijkse belevingen te kunnen lezen via deze blog.
    Net of we, zonder moe te worden, met je mee kunnen lopen.
    Prima prestatie, we blijven je volgen.
    Geniet van het vervolg van je traject!

    Groeten,
    Paula & Thom


  • 29 April 2014 - 11:03

    Jac:

    Hallo Toos, vandaag dinsdag praten we bij met Sjra, maar het is goed te lezen dat het je goed gaat, sukses verder !

    gr, Rung en Jac

  • 29 April 2014 - 20:52

    Cecile Schoot:

    Hoi Toos, leuk om je reiservaringen te lezen. Ik krijg zin om ook te gaan wandelen. Maar niet zo ver hoor! Ik heb veel bewondering voor je. Zo te lezen heb je een goede start gemaakt. Ben benieuwd waar je nog allemaal gaat lopen en overnachten. Groetjes van Cecile

  • 29 April 2014 - 21:48

    Joan Anderson:

    Hallo Toos, wat fijn om te lezen dat het goed is gegaan deze eerste week. Ik blijf je volgen, heel veel wandelplezier,
    Groetjes Joan

  • 30 April 2014 - 08:15

    Annamarcelissen:

    hallo toos

    leuk om je verslag te lezen leuk om te lezen waar je allemaal loopt en wat je mee maakt

    en nog veel loop plezier gr anna marcelissen

  • 30 April 2014 - 08:57

    Ria Vanden Bergh:

    Bonjour Toos! Fijn om middels jouw verslag een stukje 'mee te mogen lopen'. Buen Camino!

  • 30 April 2014 - 22:00

    Bea:

    Toos,

    Goed te lezen dat het goed gaat. Het is zoals je dacht soms er veel voor 1 dag maar het zeker de moeite waard. Hier is het weer ook nog rustig hoor hebben af en toe een klein buitje gehad. Goed voor de tuin.
    Wat heerlijk om weer een klein stukje mee gelopen te hebben.
    Het ga je weer goed

    Groetjes Bea

  • 30 April 2014 - 23:52

    Patricia Bethbeder:

    Hoi Toos,

    Heb al vaak aan je gedacht. Ik vind het toch zo stoer dat je dit in je eentje onderneemt! Moet er zelf niet aan denken. Mijn petje gaat voor jou af. Leuk om je verslag te lezen en zo in gedachte met je mee te lopen. Het ga je goed en ga zo door.

    Groeten Patricia

  • 01 Mei 2014 - 19:18

    Trainert:

    Super Toos wat je al neer hebt gezet, alleen maar bewondering. Geniet van elke dag, dit is echt een event om nooit meer te vergeten.
    Succes en ik kijk al weer uit naar je nieuwe reisverslag.
    Gr.John

  • 01 Mei 2014 - 19:45

    Kees Van Der Vos:

    Hi Toos,
    Goed om te lezen dat de eerste dagen van je mammoettocht goed zijn verlopen. We hebben het vaak over jou tijdens de trainingen bij John.
    Hopelijk heb je ook een beetje goed weer, want bij droog weer en een zonnetje ziet het landschap er heel anders uit. Veel sterkte en fijne onverwachte dingen toegewenst die deze tocht heel apart kunnen maken.
    Groetjes,
    Kees

  • 02 Mei 2014 - 17:08

    Mariet:

    Dag Toos,

    In het 'Bergisches' land liepen Ad en ik in het begin van deze week over een pelgrimsroute, zo herkenbaar gemarkeerd door de schelp. Onze gedachten gingen naar jou! Goed om te lezen dat je voeten je bij elke stap verder naar je bestemming brengen en je verrast wordt door ontmoetingen.
    Alle goeds onderweg! Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Toos

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 22808

Voorgaande reizen:

22 April 2014 - 15 Augustus 2014

Toos loopt naar Santiago

Landen bezocht: